ACM start onderzoek naar markt (digitale) leermiddelen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start in 2025 een breed onderzoek naar onder andere de markt voor (digitale) leermiddelen. Het doel is om mogelijke knelpunten en onevenwichtigheden in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen voor een beter functionerende markt.

Naast leermiddelen onderzoekt de ACM ook dierenartspraktijken, computergestuurde consumentenprijzen, het budgetsegment voor vast internet en de waterstofmarkt. Dit marktonderzoek is onderdeel van de bredere toezichtsrol van de ACM, waarbij zij problemen op markten signaleert en bijdraagt aan eerlijke concurrentie en innovatie.

Daarnaast zet de ACM zich in 2025 specifiek in voor een open en eerlijke digitale economie, de versnelling van de energietransitie en de verduurzaming van de economie.

Meer informatie is te vinden op de website van de ACM.

Reactie MEVW

MEVW hecht belang aan een goed functionerende en transparante markt waarin kwaliteit en toegankelijkheid voor zowel scholen als leerlingen centraal staan. Het is essentieel dat eventuele knelpunten en marktuitdagingen zorgvuldig worden geanalyseerd, waarbij oog is voor de complexiteit van het ontwikkelproces, de hoge kwaliteitseisen en de investeringen die nodig zijn om blijvend leermiddelen te innoveren. 

Wij hopen dat het onderzoek bijdraagt aan een markt waarin alle partijen—scholen, docenten, leerlingen en uitgevers—optimaal kunnen samenwerken om de kwaliteit en toegankelijkheid van leermiddelen verder te verbeteren. Als sector blijven we ons inzetten voor innovatie, kwaliteit en de beste onderwijservaring voor iedereen. Wij kijken uit naar een constructieve dialoog met de ACM en andere stakeholders.